Tijdlijn Bed Bath and Beyond: de chaotische laatste jaren van een klassieke Amerikaanse retailer

10 Jan 2023

Tijdlijn Bed Bath and Beyond: de chaotische laatste jaren van een klassieke Amerikaanse retailer

Het einde van een tijdperk kan komen: Bed Bath & Beyond (BBBY), ooit een van de meest geliefde detailhandelaren in woninginrichting in de VS, staat naar verluidt in de komende weken een faillissementsaanvraag te wachten.

Van een eenvoudig begin tot het worden van een nationale retailgigant die alles verkocht, van koffiezetapparaten tot snoep, de meer dan 50 jaar durende reis van het bedrijf is zowel avontuurlijk als chaotisch geweest.

Hier is een blik op de jaren voorafgaand aan de huidige bijna-doodtoestand.

De goede oude tijd

Oprichters Leonard Feinstein en Warren Eisenberg werkten oorspronkelijk bij Arlans, een discountwinkelketen, maar ontdekten uiteindelijk de behoefte aan nichewinkels die het winkelend publiek beter van dienst waren.

In 1971 openden ze de eerste "Bed 'n Bath"-winkel voor linnengoed in Springfield, New Jersey. Hun weddenschap was perfect: de jaren tachtig brachten een toename van het consumentisme, door Walmart aangedreven prijsdeflatie en nieuwe detailhandelseconomieën die leidden tot bloeiende zaken in de voorsteden van Amerika voor grootwinkelbedrijven. De populariteit hielp Bed n' Bath om uit zijn thuisstaat New Jersey uit te breiden met meer producten en in 1987 voegde het het 'beyond'-label toe aan zijn bedrijfsnaam.

Bed Bath & Beyond was de klassieke "categoriemoordenaar" van de jaren tachtig en negentig, vergelijkbaar met de inmiddels ter ziele gegane Toys "R" Us. Categoriemoordenaars vertegenwoordigden een nieuwe golf van superwinkels met een hoge voorraad en lage prijzen in hun specifieke categorie, zoals huishoudelijke artikelen. Klanten hebben een breder aanbod aan koopwaar om uit te bladeren dan dat van kleinere, meer lokale bedrijven.

Deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw privacyvoorkeuren. Werk hier uw instellingen bij om het te zien.

Op zijn hoogtepunt had Bed Bath & Beyond prijzen die het hele jaar door zo laag waren dat verkoopevenementen niet langer kalenderwaardig waren voor klanten. Er was geen advertentiecampagne van een miljoen dollar voor nodig om het winkelend publiek te lokken - alleen de grote blauwe kortingsbonnen in de post waarmee klanten goed vertrouwd zijn geraakt.

Het bedrijf ging in juni 1992 naar de beurs en handelde aanvankelijk rond de $1. De omzet bedroeg in 1998 meer dan $ 1 miljard. Het bedrijf kwam door recessies heen en hield de verkoop hoog terwijl er meer huishoudens werden gevormd in de Verenigde Staten.

Verhaal gaat verder

Al snel werden de papieren kortingsbonnen waarop Bed Bath & Beyond floreerde, vintage naarmate meer Amerikanen in de vroege jaren 2000 overstapten op online winkelen, waardoor klanten prijzen konden vergelijken met andere winkels en kortingsbonnen digitaal konden gebruiken. Bed Bath & Beyond was te laat met deze internetexplosie, die werd gepionierd door concurrenten als Target (TGT) en Amazon (AMZN).

Na het begin van het nieuwe millennium leek het bedrijf bestand te zijn tegen het voortdurend evoluerende nieuwe tijdperk van de detailhandel.

Steven Temares, die in 1992 bij het bedrijf begon als vastgoedadvocaat, werd in 2003 CEO en gaf die rol pas in 2019 op. De oprichters van het bedrijf bleven bestuursvoorzitters. En anderen in het bestuur hadden weinig ervaring met retail en technologie. Tegelijkertijd kreeg de winst een klap van online rivalen, maar dat weerhield Bed Bath & Beyond er niet van om met roekeloze overgave meer winkels te openen.

De top

De goede dagen voor Bed Bath & Beyond werden al snel de goede oude tijd. Nadat het aandeel in januari 2014 een recordhoogte van $ 70 per aandeel had bereikt, volgde een volatiele periode tot maart 2015, en het aandeel daalde in de tweede helft van 2016 tot onder de $ 40 per aandeel terwijl de verkoop afnam.

In 2019 begon de kwartaalomzetgroei op jaarbasis consequent negatief te worden. Op 9 oktober 2019 tikte het bedrijf Mark Tritton, de voormalige merchandisingchef van Target, aan als CEO. Het aandeel steeg die dag met 21% in de hoop op een grote ommekeer.

Deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw privacyvoorkeuren. Werk hier uw instellingen bij om het te zien.

Tritton oogstte al vroeg lof op Wall Street voor zijn inspanningen om ondermaats presterende winkels te sluiten, kosten te besparen, het merchandise-assortiment te herzien en het uiterlijk van de winkels te vernieuwen. En de resultaten van het bedrijf begonnen te verbeteren, waardoor de hoop werd gewekt dat Tritton voor altijd een ommekeer in de detailhandel zou bewerkstelligen.

Toen sloeg de COVID-19-pandemie toe en werden winkels in het hele land gesloten vanwege gezondheidsproblemen.

Hogere e-commerce-verkopen tijdens de pandemie hielden Bed Bath & Beyond overeind, maar het bleef nog steeds achter bij rivalen zoals Target, aangezien laatstgenoemde voedsel verkocht. Ondertussen namen de eerste online retailers van woninginrichting, zoals Wayfair (W), een hoge vlucht.

Toen de Amerikaanse economie weer op gang kwam, keerden de loyalisten van Bed Bath & Beyond terug naar de winkels om te ontdekken dat hun favoriete merken waren verwijderd. In hun plaats kwam een ​​lawine van huismerkmerken van Tritton, ontworpen om de winst op te drijven. De winkels waren ook over het algemeen een chaos, omdat alle oude koopwaar die Tritton niet meer wilde verkopen, sterk afgeprijsd was.

Deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw privacyvoorkeuren. Werk hier uw instellingen bij om het te zien.

Het aandeel daalde in april 2020 tot onder de $4 per aandeel, maar steeg in 2021 toen de COVID-beperkingen werden opgeheven en nieuwe detailhandelaren zich opstapelden in verschillende individuele aandelen, waaronder $BBBY. Tritton kwam met een post-pandemisch reddingsplan om slecht presterende winkels te sluiten en andere te verbouwen, terwijl hij aanvoerde dat $BBBY een momentumaandeel was in tegenstelling tot een meme-aandeel.

"Klanten kunnen zichzelf in hun eigen huis voorstellen, in tegenstelling tot kant-en-klaar winkelen en het dan later proberen uit te werken", vertelde Tritton Yahoo Finance in een interview in juli 2021. "Ik denk dat mensen zo hongerig zijn om te kijken en aan te raken en te voelen en gewoon rond te dwalen en dingen in de winkel te vinden, en dat wilden we echt uitspelen."

Toevoegingen aan de winkelervaring, waaronder coffeeshops, een nieuwe app, winkel en scan en meer experimenten van klanten met producten in de winkel, konden de trend van steeds tragere verkopen echter niet keren.

Deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw privacyvoorkeuren. Werk hier uw instellingen bij om het te zien.

'We zijn in de laatste dagen'

In maart 2022 vertoonde $BBBY-aandelen opnieuw tekenen van leven nadat activistische investeerder en GameStop (GME)-voorzitter Ryan Cohen een belang van 9,8% in het bedrijf nam en het bedrijf een stappenplan presenteerde om zichzelf weer geloofwaardig te maken.

p>

Redditors van r/wallstreetbets prezen Cohen als "de meme-koning die 1000 jaar zal regeren", en het aandeel steeg tot $27,23 alvorens zijn jarenlange neerwaartse trend voort te zetten. Later in 2022 piekte het aandeel Bed Bath & Beyond, wat leidde tot een short squeeze: op 16 augustus steeg het aandeel met bijna 70%.

De inkomsten lieten een andere realiteit zien. Eind juni verdreef Bed Bath & Beyond Tritton en sloot het tweede kwartaal af met slechts $ 107 miljoen in contanten na een kwartaalverlies van $ 224 miljoen voor de aangepaste bedrijfswinst.

"We kijken naar een situatie waarin dit bedrijf er waarschijnlijk niet meer zal zijn", vertelde Anthony Chukumba, algemeen directeur van Loop Capital, op 29 juni 2022 aan Yahoo Finance Live. "We kunnen op dit moment over maanden praten. We bevinden ons in de laatste dagen. Deze resultaten waren een afvalcontainerbrand. Er is geen andere manier om het te zeggen."

Mensen lopen uit een Bed Bath & Beyond-winkel in de wijk Manhattan in New York City, 27 januari 2021. (Foto: REUTERS/Carlo Allegri)

In juli 2022 bereikte het aandeel een toenmalig laagterecord wat betreft toenemende verliezen en sombere vooruitzichten.

Een retailexpert zei dat de liquiditeit van het bedrijf een "grootste zorg" was.

"Bed Bath & Beyond verkeert in een wereld van pijn omdat ze een enorme hoeveelheid beschikbaar geld hebben verbrand, hun bedrijf geen voorwaartse vaart heeft en nu, zoals we allemaal weten, hebben ze een enorme leiderschapskloof die ze zullen moeten vullen , "vertelde Mark Cohen, hoogleraar retailstudies aan Columbia University en voormalig CEO van Sears Canada, in juli 2022 aan Yahoo Finance Live.

Bed Bath & Beyond leek niet gefaseerd door de zorgen van Wall Street.

"We hebben een op activa gebaseerde doorlopende kredietfaciliteit van $ 1 miljard", vertelde Bed Bath & Beyond-woordvoerder Eric Mangan destijds aan Yahoo Finance (Mangan verliet Bed Bath & Beyond eind 2022). "Bovendien hebben we al op veel fronten actie ondernomen, waaronder een verlaging van ten minste $ 100 miljoen aan kapitaaluitgaven ten opzichte van het oorspronkelijke plan van het bedrijf. Er worden aanvullende maatregelen genomen, waaronder het beheer van onze onkostenratio en acties om het verkeer en de verkoop te stimuleren."

p> Deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw privacyvoorkeuren. Werk hier uw instellingen bij om het te zien.

Tot ziens, BBBY?

Op de grond vertoonden winkels geeuwende tekenen van een mogelijk faillissement of ingrijpende herstructurering.

Toen Brian Sozzi van Yahoo Finance in augustus twee Bed Bath & Beyond-winkels bezocht, vond hij een rommelige, onaangeroerde stapel afgeprijsde en uitverkoopproducten. Er was een te grote voorraad koopwaar die klanten niet wilden en verlaten schappen voor seizoensproducten waar veel vraag naar was, zoals back-to-college-artikelen.

In september kondigde het bedrijf zijn plan aan om 150 winkels te sluiten. Op 26 oktober 2022 werd bestuurslid Sue Gove CEO.

"Het was dapper dat ze probeerden een ommekeerplan uit te voeren", vertelde Macco-CEO Drew McManigle aan Yahoo Finance Live. "Ze kwamen te laat. Het was niet diep genoeg of ver genoeg. Ze wilden bijvoorbeeld 21% van hun winkels sluiten, wat gewoon niet genoeg is."

Beschuldigingen van een "pump and dump"-plan en een rechtszaak aangespannen door een aandeelhouder beschuldigden Ryan Cohen en de CFO van het bedrijf van wangedrag, wat de aandelen verder beschadigde. Tragedie trof het bedrijf ook met het overlijden van CFO Gustavo Arnal door een vermeende zelfmoord bij een gebouw in New York City.

Tegen het einde van 2022 had Bed Bath & Beyond meer dan $ 1 miljard aan schulden en verliezen opgelopen. Ze hebben $ 123 miljoen aan aandelen terugbetaald - en de voorraad bleef dalen.

Het aandeel Bed Bath & Beyond sloot op 6 januari op $ 1,30, het laagste niveau sinds het begin van de jaren negentig, toen het bedrijf na een meedogenloos vakantieseizoen een mogelijke faillissementsaanvraag deed

"Het bedrijf blijft alle strategische alternatieven overwegen, waaronder het herstructureren of herfinancieren van zijn schuld, het zoeken naar extra vreemd vermogen of eigen vermogen, het verminderen of uitstellen van de bedrijfsactiviteiten en strategische initiatieven van het bedrijf, of het verkopen van activa, andere strategische transacties en/of andere maatregelen, inclusief het verkrijgen van vrijstelling onder de U.S. Bankruptcy Code," zei Bed Bath & Beyond in een verklaring.

"Deze maatregelen zijn mogelijk niet succesvol."

Tanya is een datareporter voor Yahoo Finance. Volg haar op Twitter @tanyakaushal00.

Klik hier voor de nieuwste trending aandelenkoersen van het Yahoo Finance-platform

Klik hier voor het laatste beursnieuws en diepgaande analyses, inclusief gebeurtenissen die aandelen in beweging brengen

Lees het laatste financiële en zakelijke nieuws van Yahoo Finance

Download de Yahoo Finance-app voor Apple of Android

Volg Yahoo Finance op Twitter, Facebook, Instagram, Flipboard, LinkedIn en YouTube