Ben jij als ondernemer goed genoeg verzekerd tegen je bedrijfsrisico’s?

14 Feb 2024

Ben jij als ondernemer goed genoeg verzekerd tegen je bedrijfsrisico’s?

Als ondernemer moet je bereid zijn om bepaalde risico’s te nemen. Dat wil echter niet zeggen dat je rücksichtslos te werk moet gaan, want de risico’s moeten wel aanvaardbaar blijven. Om te voorkomen dat je grote risico’s loopt, kun je verzekeringen afsluiten. Helaas hebben maar weinig ondernemers de verzekeringen waar ze veel baat bij zouden kunnen hebben. Zij denken dat deze pakketten te duur zijn, dat ze niet nodig zijn of dat het een teken van zwakte is richting je klanten. Wij laten je daarom graag zien hoe je op vele manieren profijt kunt hebben van een goede verzekering als ondernemer. Je zult zien dat een goede verzekering je bedrijf altijd ten goede komt, terwijl het je niet veel extra hoeft te kosten. Dat is dan ook de reden dat vele ondernemers je al voor gingen. 

Wat heb je nodig als ondernemer om geen onnodige risico’s te nemen?

Als je werkzaam bent in bijvoorbeeld de bouw, is het verstandig om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering zzp af te sluiten. Met deze verzekering kun je niet alleen voorkomen dat je ineens grote uitgaven moet doen wanneer je schade hebt toegebracht aan eigendommen van je klant, maar ook dat je problemen sneller kunt oplossen. Een ongelukje is namelijk zo gebeurd en de onkosten kunnen sterk oplopen. Een goede verzekering is in dat geval het vangnet dat je hoopt te hebben. Het enige wat je hoeft te doen, is even contact opnemen met je verzekeraar om te horen hoe je de schade van de klant kunt afhandelen. Weet je dit snel en effectief te doen, dan kan zo’n ongelukje ook nog eens in je voordeel werken: de klant ziet dat je probleemgericht te werk gaat en je werk serieus neemt waardoor hij uiteindelijk een zeer positieve indruk van je zal krijgen. Dat is precies wat je nodig hebt om je volgende klant binnen te halen. Klanten waarderen service. 

Je klant en jij profiteren altijd van een goed pakket verzekeringen 

Niet alleen de klant vaart wel bij het feit dat jij een goede verzekering hebt afgesloten. Ook jij zelf plukt de vruchten van een aansprakelijkheidsverzekering bedrijf. Als je onverzekerd werkt, is de kans groot dat kleine problemen je afleiden van je werk. Je wilt voorkomen dat ongelukjes uitmonden in langslepende, juridische conflicten die je veel geld gaan kosten. Een verzekering zorgt er daarom ook voor dat je je voornamelijk kunt richten op waar je goed in bent, namelijk je klant zo goed mogelijk van dienst zijn. Kijk daarom even op de site van je verzekeraar om te zien welke pakketten je kunt afsluiten om te zorgen dat je optimaal van een verzekering profiteert. Met een paar muisklikken sluit je af wat je nodig hebt. 

Klanten houden van duidelijkheid en willen risico’s vermijden

Tot slot is het ook belangrijk om eens vanuit het perspectief van je klant te kijken naar jouw verzekeringen. Als jij kon kiezen tussen samenwerken met een onverzekerde partij, of iemand die zijn verantwoordelijkheid weet te nemen wanneer er iets misgaat, wie kies je dan? Uiteraard kies je voor de weg van de minste weerstand en dus voor de verzekerde partij. Zo werkt een verzekering dus ook nog eens als het ideale visitekaartje voor je bedrijf. Je kunt de kosten van je verzekering ook aftrekken van je inkomstenbelasting. Je ziet het: een verzekering levert alleen maar aantrekkelijke voordelen op.